Jordania – podstawowe informacje

Haszymidzkie Królestwo Jordanii – Al Mamlakah al Urdunniyah al Hashimiyah (eng. The Hashemite Kingdom of Jordan)

Dewiza: “Bóg, Ojczyzna, Król”

Ludność: 6,48 mln

Stolica: Amman (2,8mln mieszkańców co stanowi 38% całości populacji kraju)

Waluta: Dinar Jordański (JOD); 1USD=0,7JOD

Strefa czasowa: GMT+2

Ustrój polityczny: monarchia konstytucyjna

Obecnie panujący władca: Król Abdullah II

Najważniejsze święta: Dzień Niepodległości (25 maja), urodziny Króla Husseina II (14 listopada), Święto Przerwania Postu (Id Al-Fitr, święto ruchome na zakończenie ramadanu).

Zasilanie prądem: 220V

GDP: USD 22,8bln

Najważniejsze gałęzie exportu: fosforany, potas, nawozy sztuczne, warzywa, leki i substancje farmaceutyczne

Najważniejsze gałęzie importu: ropa naftowa, zboże, cukier, maszyny i części zamienne.

Religia: 94% Muzułmanie, Chrześcijanie

IMG_1048Wiza: aby przekroczyć granicę Jordanii trzeba mieć wizę. W warszawie niestety nie ma ambasady Jordanii więc aby uzyskać wizę trzeba udać się do Berlina. Inny sposób to zakup wizy na lotnisku. Nie wymagają nawet wypełnionego wniosku wizowego; podchodzi się do straży granicznej, na miejscu robią zdjęcie i otrzymuje się wpis do paszportu. W moim przypadku koszt wizy biznesowej wyniósł 50JOD za miesiąc pobytu.

Usługi medyczne: usługi medyczne są na dość wysokim poziomie. Jednym kierunków rozwoju kraju jest turystyka medyczna tak ze względu na wysoki poziom świadczenia usług medycznych, dostępność tych usług, świetnie wykształconych (głównie w USA i Wielkiej Brytanii) lekarzy jak i relatywnie niskie ceny w porównaniu z innymi krajami półwyspu. W stosunku w cen w Polsce określiłabym je na takim samym poziomie, w niektórych przypadkach (np. korzystałam z badań laboratoryjnych) ceny są ok 10-20% wyższe niż u nas. Oczywiście poziom usług jest zróżnicowany tak jak i w naszym kraju; osobiście bacznie przyglądałam się czy obsługujący mnie personel wkłada rękawiczki jednorazowego użytku w mojej obecności. Największe prywatne szpitale znajdują się w Ammanie a ich wyposażenie i obsługa pacjenta stoją na naprawdę wysokim poziomie, którego się nie spodziewałam i którego nigdy nie widziałam w naszym kraju. Sama doświadczyłam w jednym z nich przyjemności zjedzenia lunchu w jednym z nich przygotowanego przez ex chef’a jednego z najlepszych sieciowych hoteli.

Nie ma obowiązkowych szczepień, jednak analizując statystyki sektora ochrony zdrowia łatwo zauważyć, że najczęściej spotykaną chorobą zakaźną jest wirusowe zakażenie wątroby typu B i C. Polecam zaszczepić się przed wyjazdem dla spokoju ducha i ciała. Ja nie zdążyłam tego zrobić i co prawda wróciłam zdrowa ale z poziomem higieny w barach i restauracjach oraz innych miejscach bywa różnie a nie zawsze mamy możliwość jedzenia w 5* restauracji.

Skomentuj

